به گزارش راه سلام، “محمد حسین زاده” در آیین معارفه خود در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد گفت: حال آموزش و پرورش ما ناخوش است، باید تلاش کنیم و به کمک همه شما نیازمندیم، ما یک سیستم هستیم، سیستم باید برنامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه سیستمی عریض تر از آموزش و پرورش نداریم، افزود: رکن اساسی مدیریت برنامه ریزی، ساماندهی، اجرا، پایش و کنترل است، پنجهزار معلم و ۷۰ هزار دانش آموز در شهرستان بویراحمد فعالیت دارند که باید آنها را مدیریت کنیم.
وی افزود: آموزش و پرورش علاوه بر تربیت نیروی انسانی تولی ثروت می کند، اگر دانش آموز به گونه ای تربیت شود که مولد، خلاق و کارآفرین باشد، می تواند در تولید ثروت اثرگذار باشد.
حسین زاده گفت: ۷۰ درصد دانش آموزان به رشته های نظری به ویژه رشته تجربی گرایش دارند در حالی که بر اساس آمار فقط ۲ درصد از دانش آموزان در کنکور رشته تجربی موفق می شوند در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی تحصیل کنند.
وی افزود: قرار نیست همه پزشک شوند، باید دانش آموز جهت دهی درست و منطقی شود. زمانی رشته ریاضی طرفداران زیادی داشت ولی امروز این جمعیت به یک درصد هم نمی رسد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد گفت: باید در جهت دهی دانش آموزان به اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی توجه داشته باشیم، در اصل خصوصی سازی به افراد بر پایه توانایی و کارآمدی شان حقوق داده می شود، بنابراین باید مهندس و مدیر تربیت کنیم.
وی با اشاره به یکی از ایرادات راهبردی در حوزه انتخاب رشته، اظهارداشت: اکثر دانش آموزان با استعداد را به سمت رشته های پزشکی سوق می دهند، ولی در کشورهای توسعه یافته ای که سالها است به کشورهای خاورمیانه ظلم می کنند، دانش آموزان قوی و توانمند را به سمت رشته های مدیریتی سوق می دهند و پزشک و مهندس و تکنسین را از کشورهای جهان سوم جذب می کنند، از ما بیگاری می کشند و ما برایشان تولید ثروت می کنیم.
حسین زاده افزود: اگر فرد باهوشی به سمت رشته انسانی و مدیریت برود او را زیر سوال می برند.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد با اشاره به چالش ساماندهی معلمان استان گفت: چرا حجم عظیمی از معلم ها بدنبال این هستند که به مرکز استان و شهرستان منتقل شوند؟ تمام بحث و تمرکز آموزش و پرورش روی ساماندهی و ابلاغ معلم ها است و هیچ وقتی برای رسیدگی به کیفی سازی و نظارت آموزشی نمی ماند.
وی با اشاره به اهمیت توازن ساماندهی معلمان در مناطق جغرافیایی گفت: مگر دانش آموزان لوداب، دیشموک، چاروسا و سایر مناطق محروم و دورافتاده حق ندارند؟ آیا اینها دانش آموز نیستند؟ چرا در یک منطقه تراکم معلم داریم ولی در یک جایی معلم نداریم، چرا هنوز بخشی از معلم ها ابلاغ ندارند و بخشی ابلاغ ناقص دارند؟
حسین زاده با اشاره به اهمیت بحث ارزیابی افزود: آیا مکانیزم ارزیابی را به درستی رصد و آنالیز می کنیم؟ آیا می دانیم بعد از امتحانات نهایی در کدام مدارس مشکل داریم؟ در چه درس هایی بیشتر مشکل داریم؟ اثر آن در بحث آموزش چیست؟ تاکنون به درستی به ارزیابی مدارس پرداخته نشده است.
انتهای پیام