امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۱۰:۳۱

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

ناباروری زنان و مردان،حلقه مفقوده افزایش جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

در حالیکه دولت ها در ایران شعار افزایش جمعیت و راهکارهای افزایش جمعیتی را طرح و برآن پافشاری می کنند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد رشد نرخ نازایی و ناباروری نسلی که قرار است جمعیت این استان را افزایش دهد در حال طی کردن سیرصعودی است.

به گزارش راه سلام، استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون دارای جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار نفر است که براساس آخرین آمارهای ارائه شده توان و ظرفیت جمعیتی چند برابر از جمعیت فعلی را می تواند داشته باشد.

خانم خانه دار یاسوجی معتقدست: اغلب زنانی که اکنون شعار بچه دار نشدن را سر می دهند دوست دارند دوباره تولد فرزند دیگری را تجربه کنند اما واقعیت این است که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اجازه این تجربه جدید را به آنها نمی دهد.

“جمیله ” به راه سلام گفت: متاسفانه هزینه های درمانی برای مبارزه با ناباروری بسیار پایین و اساسا خانواده ها نمی توانند برای دریافت همین تسهیلات هم باید در گیر و بند مسائل اداری بانکی خود را گرفتار کنند.

او با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ غلطی در استان عشیره ای کهگیلویه و بویراحمد حاکم شده و آن فرهنگ غلط، افزایش ندادن جمعیت خانواری است، یادآورشد: بعقیده من تا مادامی که شرایط رفاهی و اقتصادی خانوارها به وضعیت بهتری برنگردد نمی توان از خانواده ها خواست که بچه دار شوند.

یک استاد دانشگاه هم با تاکید براینکه نسل کنونی جامعه ما خود را متفاوت تر از نسل گذشته می داند و علاقه ای به افزایش جمعیت در خانواده ها ندارد، خاطرنشان کرد: این نسل معتقدست با کمترین فرزند اما رفاه بیشتر، بهتر می توان به جامعه و نسل آینده کمک کرد.

“ضیغام دشتیان” در گفت و گو با راه سلام گفت: باید بپذیریم علاوه بر وضعیت اقتصادی که بهبود آن می توان بسترساز رشد جمعیتی باشد، شرایط فرهنگی جامعه نیز می بایست بسمت و سویی گام بردارد که بسترساز روحیه نشاط و اُمیدواری باشد.

او با اظهار تاسف از اینکه فرهنگ نادرست فرزند کمتر زندگی بهتر در سیاه چادرهای عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نفوذ کرده و با یگ نگاه اجمالی به آمارها می توان به این مهم دست یافت، یادآورشد: با یک بررسی مقدماتی بخوبی می توان فهمید که نرخ زاد و ولد در روستاهای کمتر برخوردار بیشتر از مناطق شهری و روستاهای پُربرخوردار است چرا که مناطق پول دارتر معتقدند با فرزند کمتر بهتر می توانند به مسائل و مشکلات شرایط کنونی و آینده خود بپردازند.

یک استاد جامعه شناسی هم با بیان اینکه نقش رسانه در ترویج فرهنگ افزایش جمعیت ضرورت پایداربودن یک جامعه انسانی را بدنبال می دارد یک نقش بسیار مهم  و حیاتی است، اظهارداشت: متاسفانه شاهد تلاش دوچندانی در رسانه های دیداری و شنیداری ایران برای ترویج این فرهنگ نیستیم درحالیکه رسانه های غرب و حتی رسانه های افریقایی بر افزایش جمعیت بسیار تاکید دارند.

” اسماعیل دارفرین” در گفت و گو با راه سلام اینگونه می گوید که در استان کهگیلویه و بویراحمد مهمترین بهانه زوج ها برای جلوگیری از تولدهای سه و چهار فرزند به بالا، نابسامان بودن شرایط اقتصادی است، تصریح کرد: این استان دارای بافت های پیچیده شهری، روستایی و عشایری بوده که تمامی این بافت ها بدلیل عشیره و قومی بودن بهم پیوند دارند.

وی گفت: در این پیوندها، وصلت های زوجین متعدد و از لحاظ ژنتیکی متاسفانه بدلیل بدلیل علاقمند نبودن زوجین در ابتدای ازدواج به تولد فرزند و البته تغییر سبک غذایی از یک سبک غذایی محلی و سنتی به یک سبک غذایی صنعتی و شیمایی، بسیاری از جوانان را با مشکلات فراوانی در فرزندآوری گرفتار کرده است.

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد هم با اظهار نگرانی خود از افزایش آمارهای ناباروری در این شهرستان، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون، تعداد ۲ هزار و ۲۵۳ زوج نابارور در این شهرستان شناسایی شدند که ۲۵۰ زوج از آنها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.

“بهنام نیازی”  در گفت و گو با راه سلام اینگونه می گوید که این تسهیلات به زوج های نیازمند ارائه خواهد شد، و مبلغ آن از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد افرادی که تسهیلات فرزندآوری را دریافت کرده اند و درمان آن ها آغاز شده، باردار شده اند، یادآورشد: شاخص فرزندآوری در شهرستان بویراحمد در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۵ درصد بوده که اکنون به ۹۶.۴ درصد رسیده و رشد چشمگیری را نشان می دهد.

بگفته نیازی، در حوزه جوانی جمعیت، اقدامات خوبی در این شهرستان صورت گرفته که افتتاح ۲ مرکز شیردهی و ۲ مرکز آموزش زایمان طبیعی از جمله این کارهاست.

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد با اشاره به اینکه با توجه به سیاست های دولت مبنی بر حمایت از خانواده و فرزندآوری، مکمل آهن و ویتامین D میان زنان باردار و حتی در مدارس توزیع می شود، اظهارداشت: بسته های حمایتی برای زنان بارداری که بلحاظ اجتماعی و اقتصادی مشکلاتی دارند در اختیارشان قرار می گیرد.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌های با شیوع بالا نازایی است و ۱۶ درصد زوج‌های ۱۰ تا ۵۰ سال استان، ناباروری اولیه و ۲۰ درصد ناباروری ثانویه هستند این در حالی است که آمار ناباروری اولیه کشور ۱۱ و ثانویه ۱۵ درصد است.

“گلدانا نیک اقبال ” از راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در دهدشت خبرداد و یادآور شد: طبق آمار، ۱۵۰ هزار زن متاهل در استان هستند، در استان ۲۴ هزار زوج نابارور اولیه و ۳۱ هزار نفر نابارور ثانویه هستند و چیزی حدود ۵۰ هزار نفر نابارور هستند.

وی بیشترین علت ناباروری در زنان را مُشکل تخمدان و مردان را اختلال در اسپرم دانست و ادامه داد: ۳۰ درصد علت تمایل نداشتن به فرزند به دلیل مشکلات اقتصادی است، ضمن اینکه با افزایش سطح تحصیلات زوجین مقدار ناباروری رو به کاهش است.

نیک‌اقبالی به تعداد مراجعه به مراکز درمان ناباروری گچساران و یاسوج اشاره و افزود: سال گذشته، سه هزار و ۳۵۶ نفر به این مراکز مراجعه و آی یو آی و آی یو اف انجام داده‌اند.

وی گفت: در سالجاری نیز یک هزار و ۶۱۶ نفر به مراکز درمان ناباروری مراجعه کردند

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هم، جمعیت زنان نابارور این استان را ۲۰ هزار نفر عنوان و اظهارداشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر چهار هزار نفر چهار مرگ، ۱۴ تولد، ۸.۱ مورد ازدواج و ۲.۱ طلاق صورت می‌گیرد یعنی از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد.

“امیر رشیدی ” در گفت و گو با راه سلام گفت: در این استان ۱۰ هزار تولد به ثبت رسیده و اگر بتوانیم “تی.اف.آر” را به ۶۰۰ تولد افزایش دهیم یک دهم تولد را افزایش دادیم که عدد بالایی است و باید آن را از سطح خانه‌های بهداشت افزایش دهیم.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر عملیاتی کردن برنامه‌ها برای افزایش جمعیت تاکید و بیان کرد: برای رسیدن به این برنامه‌ نیازمند ارتباط بهتر میان بهورزان و جامعه هدف هستیم و متاسفانه اکنون ۱۱۵ مورد کاهش تولد نسبت به سال گذشته داشتیم.

رشیدی با اشاره به طرح رویش یا کارانه پلکانی، تصریح کرد: رقمی به خانه‌های بهداشت که نسبت به سال گذشته افزایش تولد داشتند اختصاص داده شد که این رقم در میان ۳۴۰ خانه بهداشت و پایگاه سلامت تقسیم شود تا سبب ایجاد انگیزه در میان بهورزان باشیم.

وی با اشاره به تعداد سقط‌های جنین، گفت: یک هزار و ۱۰۰ سقط جنین در سامانه سیب ثبت شده که ‌پیش‌بینی می‌شود آمار بیشتر از این باشد و چهار هزار مورد سقط جنین سال گذشته صورت گرفته باشد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به جمعیت زنان نابارور استان کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد درمان‌های ناباروری مُنجر به نتیجه می‌رسد.

رشیدی با بیان اینکه مشاوره ناباروری، مشاوره حین ازدواج، ازدواج بموقع می‌تواند در افزایش باروری نقش داشته باشد، گفت: تا امروز در زمینه افزایش جمعیت موفقیتی حاصل نشده چرا که به برگزاری جلسات بسنده کردیم و میدانی کار انجام نگرفت.

وی افزود: برای جوانی جمعیت و افزایش باروری نیازمند عملیاتی کردن برنامه‌های حوزه حوانی جمعیت هستیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم با تشریح برخی از آمارهای تاسفبار ناباروری در این استان، اظهارداشت: از هر ۱۰۰ زوج در این استان ۲۰ نفر نابارور هستند که این آمار برای استانی با جمعیت ۷۱۳ هزار نفر، آمار بالایی است.

“محمد مَلک‌زاده” در گفت و گو با راه سلام با اظهار تاسف از آخرین آمارهای ناباروری در استان کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: مُتاسفانه از مجموع جمعیت استان، ۲۰ درصد جمعیت نابارور بوده که به رغم برگزاری جلسات متعدد، آمار فرزندآوری در استان مَطلوب نیست.

وی گفت: آمار نگران کننده‌ای از زاد و وَلد در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بطور نمونه، در یکی از روستاهای این استان که هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت دارد ۲۴ نفر نازا هستند و البته نگران کننده‌تر از این آمار، آمارِ تولد در این روستا بود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اظهار تاسف از آمار زاد و وَلد در این روستا، یادآورشد: از ابتدای امسال تاکنون در این روستا فقط پنج نوزاد به دنیا آمده است.

مَلک زاده با بیان اینکه موضوع خانواده و جوانی جمعیت، اولویت اول کشور است، ادامه داد: آمار فرزندآوری در استان کهگیلویه و بویراحمد مطلوب نیست و باید بررسی کنیم که سیاست‌های حمایت از جوانی جمعیت به خوبی اجرا شده یا خیر؟

وی، آمار نگران کننده دیگری هم در این نشست علمی ارائه  و تصریح کرد:  آمار زنان نابارور ثبت شده در سامانه سیب استان کهگیلویه و بویراحمد طی سالجاری، ۲۰ هزار و ۷۴۷ نفر بوده و این در حالیست که آمار نازایی در مردان ارائه نشده و زنان نازای دیگری هم هستند که هنوز مراجعه نکردند.

ملک زاده بر تجهیز مرکز درمان ناباروری یاسوج و گچساران تاکیدکرد و گفت: خانواده‌های نابارور برای درمان با مشکلات مالی مواجه هستند و از بانک‌ها می‌خواهیم در این زمینه به خانواده‌ها کمک کنند.

وی افزود: براساس آمارها، جمعیت کشور تا سال ۱۴۲۰، پیر و سن بالایی خواهند بود و با نیروی کار و اشتغال به مشکل و بن‌بست خواهیم خورد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: بیمه سلامت ۹۰ درصد تعرفه دولتی و غیر دولتی ناباروری و نازایی را متقبل می‌شود.

“محسن عزیزی” در گفت و گو با راه سلام افزود: طبق دستور صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج که نازایی هم جزئی از آن است و خدماتی ارائه می‌شود، بخشی از هزینه کسانی که خدمات دریافت کردند جبران می‌شود، کسانی هم که هزینه جانبی داشته باشند با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی وام نازایی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بیماری‌های صعب‌العلاج همه بیمه‌ها تحت پوشش بیمه سلامت هستند اما برای درمان ناباروری باید به بیمه‌های خودشان مراجعه کنند، افزود: بانک عامل در این زمینه همکاری لازم را داشته است.

“علی جعفری” مدیرکل بیمه نیروهای مسلح استان کهگیلویه و بویراحمد هم از آمادگی نیروهای مسلح برای تحت پوشش قرار دادن زوج‌های نابارور خبرداد و گفت: تمامی هزینه‌های ناباروری نیروهای مسلح پرداخت می‌شود.

به گزارش راه سلام، ناباروری به عدم توانایی در باردار شدن پس از یکسال ازدواج و نزدیکی بدون استفاده از روش‌های پیشگیری گفته می‌شود. ۱۰-۱۵ درصد زوجین از ناباروری رنج می‌برند که در این میان ۴۰ درصد عامل بروز ناباروری در زنان، ۴۰ درصد در مردان و ۲۰ درصد در هر دو زوج است.

 

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط