امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۱۲:۲۳

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

نگذارید زبان لُری فراموش شود

گویش لری را به کودکان آموزش دهیم تا از فراموش شدن بخشی از تمدن ایرانی پیشگیری کنیم.

نویسنده پیشکسوت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده های استان از بدو تولد زبان فارسی را به فرزندانشان آموزش می دهد از مردم استان خواست اجازه ندهند زبان مادری این خطه از زاگرس به دست فراموشی سپرده شود.

به گزارش راه سلام، سید ساعد حسینی در آیین تجلیل از نویسندگان سال کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گویش لری از زبان های شیرین و دارای ریشه های فرهنگی غنی کشورمان محسوب می شود ، افزود: زبان مادری این بخش از کشورمان را با افتخار به فرزندانمان آموزش دهیم.

وی از مساله خجالت از داشتن گویش لری را مایه تعجب دانست و تاکید کرد: گویش لری را به کودکان آموزش دهیم تا از فراموش شدن بخشی از تمدن ایرانی پیشگیری کنیم.

این نویسنده پیشکسوت تاکید کرد: بررسی های پژوهشگران نشان می دهد که کهگیلویه و بویراحمد نه تنها از نظر منابع طبیعی سرزمینی ثروتمند است بلکه از غنای فرهنگی ارزشمندی برخوردار است که باید قدر آن را بدانیم.

سروش درست، یکی دیگر از نویسندگان کهگیلویه و بویراحمد که ۹۸۳ مقاله نگاشته است نیز در این آیین گفت: بررسی های صاحبنظران نشان می دهد که گویش لری از نقطه نظر واژگان گسترده تر از زبان فارسی است به طوری که گاهی برای یک رنگ مانند سپید ۱۸ معادل براساس شرایط گفتاری در این گویش وجود دارد.

وی تاکید کرد: گویش لری بخش مهمی از هویت مردم کهگیلویه و بویراحمد است که پیشگیری از فراموشی شمار زیادی از واژگان آن نقش مهمی در زنده ماندن این بخش از فرهنگ غنی مردمان قوم لر دارد.

برخی واژگان گویش لری که روزگاری استفاده از آنان در محاوره های روزانه مردم کهگیلویه و بویراحمد متداول بود به تدریج در حال فراموشی است و بیم آن می رود این بخش از هویت شهروندان استان به تاریخ بپیوندد.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های جنوب غربی ایران با وسعتی نزدیک به یک درصد مساحت کشورمان، سرزمینی کوهستانی است که بیشتر شهروندان آن با گویش لری سخن می گویند، در دهه های اخیر به دلیل تغییر ساختار زندگی، گسترش شهرنشینی و افزایش زیرساخت های ارتباطی نحوه سخن گفتن ساکنان استان تغییر یافته است.

لری یک شاخه از گویش های جنوب غربی ایران است ،گویش لری جنوب غربی ایران سه زیرشاخه شامل گویش لرستانی، بختیاری و لری جنوبی دارد که لری کهگیلویه ای ها، بویراحمدی ها و ممسنی ها از شاخه جنوبی آن است.

دهخدا اعتقاد دارد ، لر نام عشیره ای بزرگ از عشایر کرد است و در لغت نامه اش برای تعریف لر (و یا لور) نوشته است:’گروهی از اکراد در کوه های میان اصفهان و خوزستان و این نواحی بدیشان شناخته آید و بلاد لر خوانند و هم لرستان و لور گویند.

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط