امروز : ۷/ اسفند /۱۴۰۲ - ساعت ۰۱:۳۷

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

مدارس سنگی و ناایمن در کهگیلویه و بویراحمد بوی ماه مهر نمی دهد

صدای پای مهر یواش یواش در گوشه گوشه ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد به گوش می رسد و شوق، اضطراب، دلهره و شادی را می توان در چهره خانواده های دانش آموزان برای شروع سال تحصیلی جاری دید.

به گزارش راه سلام، حدود ۹ هزار و ۸۹۵ کلاس درس در سه هزار و ۷۹ مدرسه قرار است ۱۷۱ هزار و ۳۳۳ دانش آموز را در این استان در خود جای دهند اما آمارهای ارائه شده از مسوولان کنونی، نشان از واقعیت های تلخی دیگری نیز دارد.

وجود ۴۸۵ مدرسه با هزار و ۳۰۰ کلاس درس سنگی و ناایمن در استانی که حدود ۲ هزار دانش آموز فقط کلاس اولی آن در کلاسهای درس سنگی و ناایمن باید به امر تعلیم و ترییت مشغول شوند برای دانش آموزان و خانواده های آنان نگران کننده شده است.

درحالیکه در اغلب کشورهای روبه توسعه وجود اینترنت و اینترانت با سرعت های شگفت آور باعث تسهیل و تسریع در فراگیری علم می شود اما در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از سه هزار دانش آموز مقاطع ابتدایی و راهنمایی باید در مدارسی درس را فرا بگیرند که هر لحظه امکان آوار شدن آنان بر روی دانش آموزان و معلمان وجود دارد.

دیدن دختران کوچکی که با فوت کردن به دستان خود تلاش می کنند بنویسند بابا نان داد، دردآور است

یکی از والدین دانش آموزان مدارس سنگی و ناایمن در شهرستان بویراحمد با اظهار تاسف از اینکه دانش آموزان آنان باید در مدارسی درس بخوانند که امکان عقرب گزیدگی و مار گزیدگی در آنها وجود دارد، اظهارداشت: معلوم نیست چه زمانی قرار است این مدارس سنگی و ناایمن دست از سر فرزندان ما بردارد.

” احمد ” ۴۳ ساله با بیان اینکه فرزندان ما در این مدارس در روزهای گرم سال بدلیل نبود وسایل سرمایشی باید در فضای باز درس بخوانند و در روزهای سردسال هم وزش باد و بارشهای سنگین باران و برف، اجازه تحصیل به آنان نمی دهد، خاطرنشان کرد: بیشترین رنجی که در این بین قابل مشاهده است گریه های دانش آموزان دختری است که باید با فوت دهان خود، دستهای شان را در مدارس سنگی، گرم نگه دارند تا بتوانند بر روی تخت سیاه بنویسند، بابا نان داد.

مادر دانش آموز دیگری که قراراست در یکی از مدارس سنگی شهرستان چُرام درس بخواند هم به راه سلام گفت: فرزندان ما در این مدارس به هیچ جایگاهی در زندگی دست نخواهند یافت چراکه امکانات زیرساختی اولیه نظیر یک مدرسه درجه پنج را هم ندارند.

“ناهید” ۳۵ ساله که خودش تا مقطع سوم راهنمایی درس خوانده و بدلیل دسترسی نداشتن به دبیرستان مجبور به ازدواج در سن کم شده است با آه و حسرت به راه سلام افزود: بلایی که در آن زمان بر سر خودم برای درس خواندن آمد همان بلا اکنون بر سر ۲ دختر دیگرم در حال نازل شدن است و یقین دارم کسی هم به داد ما نمی رسد و فرزندانم مثل خودم باید زندگی اجبارگونه ای را شروع کنند.

مدارس سنگی باعث نابودی تمامی استعدادهای بالقوه و بالفعل کودکان و نوجوانان می شود

یک کارشناس روانشناسی هم با بیان اینکه دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در سن رشد جسمی و بلوغ فکری قرار دارند و باید نظام آموزش و پرورش به بهترین شکل ممکن، زیرساخت های تعلیم و تربیت را برای آنان فراهم کند، اظهارداشت: متاسفانه مدارس سنگی و ناایمن باعث نابودی تمامی استعدادهای بالقوه و بالفعل این کودکان و نوجوانان می شود.

“سیروس کریمی” در گفت و گو با راه سلام گفت: درحالیکه هوشمندسازی مدارس در اغلب استان های کشور بویژه استان های مرکزی و شمالی به یک امر عادی تبدیل شده اما در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان شاهد تحصیل دانش آموزان در مدارس سنگی و ناایمن هستیم.

وی کم رویی، افسردگی، فرار از تحصیل، نااُمیدی از آینده و بیکاری را از مهمترین مشخصات دانش آموزانی دانست که در دوران کودکی و نوجوانی در مدارس کم برخوردار و توسعه نیافته مشغول به فراگیری دانش بوده اند دانست و یادآورشد: دانش آموزانی که در این مدارس درس خوانده اند بطور حتم نمی توانند آینده سازان مفیدی برای جامعه خود باشند.

اغلب دانش آموزان مدارس سنگی نمی توانند به پایین ترین مشاغل جامعه دست پیدا کنند

یک معلم پنج پایه در مدارس سنگی و ناایمن استان کهگیلویه و بویراحمد هم به ذکر خاطراتی از آنچه در این مدارس دیده است پرداخت و از اینکه این مدارس در این استان همچنان پابرجا هستند ابراز تاسف و نگرانی کرد.

“حمید ” ۴۸ ساله از وجود مارمولک، مار و عقرب گرفته تا ریزش آوار بر روی دانش آموزان در مدارس سنگی و ناایمن خبرداد و خاطرنشان کرد: به یقین و براساس تجربه بیش از ۲۵ سال کار معلمی می گویم که اغلب دانش آموزان مدارس سنگی نمی توانند به پایین ترین مشاغل جامعه دست پیدا کنند.

وی گفت: شما دانش آموزان مدارس هوشمند با داشتن معلمان نخبه و امکانات گسترده فرا آموزشی را با دانش آموزان مدارس سنگی و معلمان فاقد امکانات تحصیلی در یک آزمون سراسری مقایسه کنید تا بدانید که چه تفاوت هایی ایندو باهم دارند.

به آینده اُمیدوار نیستیم

یک دانش آموز پایه پنجم در منطقه زیلایی بویراحمد هم از نبود امکانات لازم تحصیلی نظیر رایانه و کتاب های کمک درسی در مدارس سنگی و ناایمن اظهار نگرانی کرد و یادآورشد: ما که به آینده اُمیدی نداریم و به همین خاطر برای مان درس خواندن اصلا مهم نیست.

او که خود را ” رسول ” معرفی می کند به راه سلام گفت: یک بار بدلیل بارش باران، تعدادی از سنگ های کلاس درس ریخت و خودم زخمی شدم و تا مدت ها نمی توانستم از درد کمر بخوابم.

کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول کشور در مدارس سنگی و ناایمن

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد هم با اظهار تاسف از اینکه در این استان کوچک ۴۸۵ مدرسه با هزار و ۳۰۰ کلاس درس سنگی و ناایمن وجود دارد و این یک واقعیت تلخ است که باید آن را گفت، اظهارداشت: ۶۱ مدرسه در همین راستا برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده که بر اساس اولویت تخریب و بازسازی شوند.

” سید رضا حسینی نیک” در گفت و گو با راه سلام گفت: بیش از هزارمیلیارد تومان در سفر دوم رئیس جمهور برای نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده که از این میزان ۴۷۰ میلیارد تومان برای مدارس سنگی و ناایمن پیش بینی شده است.

وی با اشاره به طرح شهید آرشام سرایداران مبنی بر ساماندهی مدارس سنگی و ناایمن، یادآورشد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مدارس سنگی و نا ایمن رتبه اول کشور را دارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح شهید پناهی مبنی بر جمع آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز با مشارکت بنیاد برکت در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: در این طرح ۷۷ مدرسه با هزینه کرد ۶۰ میلیارد تومانی ما تا مهرماه امسال شروع و تحویل می‌شود.

هزینه مدرسه سازی در کهگیلویه و بویراحمد بالاست

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: این استان با یکهزار و ۷۰۰ روستا و با پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده عشایری در فصل سرما با مشکل جدی روبرو بوده و برای بازگشایی مدارس در روستاها و منطقه عشایری با صرف هزینه های زیادی مواجه هستیم.

“سیدعلی احمدزاده” در گفت و گو با راه سلام گفت: تعمیر، تجهیز و بهره برداری از فضاهای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند همت جمعی است اما تکمیل پروژه های نیمه تمام مدارس در اولویت برنامه ها قرار دارد.

بگفته وی، آموزش و پرورش و زیرساختهای آن در سفر دور دوم دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد از اولویت های مهم و یک مطالبه جدی این استان است و استانداری این آمادگی را دارد که به میزان کمک اعتباری نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به استان، منابع اعتباری از محل استانی برای فضاهای آموزشی اختصاص دهد.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه، بیش از یکهزار و ۳۰۰ کلاس درس در قالب ۴۸۵ مدرسه ناایمن در استان شناسایی شده است، اظهار داشت: نوسازیِ این تعداد فضای آموزشی مطالبه استان و در اولویت قرار گرفته است.

احمدزاده گفت: بدلیل کوهستانی، سخت گذر بودن و پراکندگی روستاها و از جهتی ۷۲ هزار نفر جمعیت عشایری استان، هزینه مدرسه سازی در این استان بسیار بالا است.

مشکلات مدارسِ کهگیلویه و بویراحمد را با کمک یک تیم تخصصی بررسی می کنیم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم گفت: فضاهای آموزشی بویژه فضاهای آموزشی در مناطق محروم در اولویت برنامه های ما بوده و توجه به آموزش و پرورش در دولت سیزدهم کاملا جدی است.

“حمیدرضا خان محمدی” در گفت و گو با راه سلام افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد به کمک یک تیم تخصصی، مسائل و مشکلات حوزه آموزشی مدارس را شناسایی و در خصوص آنها برنامه ریزی  می شود.

وی تاکید کرد: هر کمکی که از دستمان بیاید کوتاهی نخواهیم کرد و با توجه به شرایط جمعیتی، سطح و عمق مشکلات و کمبودها، تجهیزات و امکانات برای فضاهای آموزشی و مدارس کهگیلویه وبویراحمد در نظر گرفته می شود.

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط