امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۱۲:۲۳

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

ایل دشمن زیاری برای پیروزی بزرگواری ایستاده می جنگد/ آرای موحد در دشمن زیاری، خراب است خراب

ما از " موحد " بشدت نگرانیم چرا که به هیچکدام از وعده هایش به ایل دشمن زیاری عمل نکرد و آنچه برای این ایل در حوزه توسعه رخ داده متعلق به زحماتی است که " حاج آقا بزرگواری" برای ایل کشیده است.

راه سلام/ دُشمَن زیاری از ایلات قوم لُر و یکی از چهار ایل چهار بنیچه (نویی،دشمن زیاری،بویراحمد، چرام) است. اکثریت ایل دشمن زیاری ساکن استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر هستند. اجداد دشمن‌زیاری‌ها آل کاکویه است. این ایل به جنگاوری مشهور بوده و در جنگ‌های کوچک و بزرگ بسیاری شرکت داشته‌ اند. در لشکرکشی نادرشاه افشار به هندوستان، عده‌ای از جنگاوران دشمن زیاری به فرمانِ خانِ گشتاسبی در لشکر نادر شاه در جنگ کَرنال حضور داشتند. همچنین شاه افشار در جنگ‌های ایران و عثمانی از سربازان دشمن زیاری بهره بسیار جسته‌ است.

میرزا حسن فسایی مولف کتاب معتبر فارسنامه ناصری در مورد ایل شجاع دشمن زیاری این چنین نگاشته است: ” دشمن زیاری نام دو طایفه است . آنچه که در نواحی نورآباد مَمَسَنی توقف دارند آنها را دشمن زیاری مَمَسَنی گویند و آنچه در کهگیلویه بزرگ توقف دارند ، آنها را دشمن زیاری کهگیلویه گویند و دشمن زیاری کهگیلویه دوقسمت شده یکی را ” الیاسی ” و دیگری را ” گشتاسبی ” گویند و هریک چندین تیره گشته اند مانند: باوردیناری ، بویری ، سلطانی ، سودیناری ، شیر محمدی ، قلندری ، این شش تیره از الیاسی است و میراحمدی ، از گُشتاسبی است و کلانتر دشمن زیاری در قدیم از تیره شیرمحمدی بود و شماره تمام این تیره های دشمن زیاری از چهارصد خانوار نگذرد و در دولت نادرشاهی ، محمدخان گُشتاسبی دشمن زیاری کلانتر این ناحیه و ضابط تمام ” چهار بنیچه جاکی ” کهگیلویه بود و خانه عالی در قصبه ” دِهدَشت ” بساخت و سالها به بزرگی گذرانید و تاکنون آن خانه و توابع آن برای استحکامی آن از گچ و سنگ باقی است و بعد از وفات محمدخان گُشتاسبی کلانتری این ناحیه به فریدون خان اِلیاسی قرار گرفت و بعد از وفات او پسرش جمشیدخان به جای پدر نشست و بعد از وفات او پسرش رستم خان دشمن زیاری به کلانتری برقرار گردید و تاکنون باقی است.

پس از شکست زندیان و کشته شدن لطفعلی خان زند، دشمن‌زیاری‌ها توسط قاجاریان سرکوب شدند و مرکز حکومت خان دشمن زیاری (شهر دهدشت کنونی) به دست قاجاریان تسخیر و غارت شد. این وقایع باعث از هم گسیختگی و پراکندگی ایشان و کوچ برخی از طوایف این ایل به اقصی نقاط جنوب اعم از استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر شد.

جمعیت ایل دشمن زیاری در ایران بیش از ۲ میلیون نفر برآورد شده‌ است.

به گزارش راه سلام، شجاعت و غیرت ایل دشمن زیاری در کهگیلویه بزرگ و البته استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر مناطق ساکن در آن در کشور همواره زبانزد خاص و عام بوده و در رفاقت برای رفیق، از هیچ لطفی تا لحظه آخر دریغ نمی ورزند.

تنور انتخابات در کهگیلویه بزرگ درحال داغ شدن است و در انتخابات های گذشته، آرای اغلب ایل دشمن زیاری به لطف شخصیت های فرهیخته ایل که تعداد آنان فراوانند به سبد ” سیدمحمد موحد” واریز می شد.

در سال هایی که آتش انتخابات در کهگیلویه دامن فرمانداری وقت را در انتخابات پنحم گرفت، بسیاری از مردان ایل دشمن زیاری از منزل نماینده وقت صیانت می کردند تا آسیبی به نماینده و البته برخی از بزرگان ایل که همراه نماینده بودند نرسد.

این روزها اما ورق برای ” موحد ” در ایل دشمن زیاری برگشته است، همانان که در تمامی انتخابات ها برای پیروزی موحد جنگیدند و از خانه او در دهدشت حفاظت می نمودند اکنون در کنار “سیدعلی محمد بزرگواری” نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس و کاندیدای انتخابات دوازدهم، عکس یادگاری می گیرند.

“علی ناصرزاده ” پسرخاله ” سرافراز دولت ” مشهور به ” سَری دولت ” این روزها، میزبانی از ” سیدعلی محمد بزرگواری ” را افتخاری برای خود و ایل دشمن زیاری می داند و تاکیدمی کند که تا پای جان از آرمان ها و برنامه های ” حاج آقا بزرگواری” برای توسعه کهگیلویه بزرگ خاصه حوزه دشمن زیاری حمایت می کند.

او در گفت و گو با راه سلام گفت: در تمام انتخابات های چهل ساله گذشته هرگاه موحد در کهگیلویه بزرگ و بهبهان، کاندیدای انتخابات شد به حرمت بزرگان ایل و خانواده مان از او حمایت کردیم و برای پیروزی هایش از دار و ندارمان هم گذشتیم.

ناصرزاده با اظهار ناسف از اینکه کاش زمان به عقب برگردد تا از ” موحد ” حمایت نکند، خاطرنشان کرد: ما از ” موحد ” بشدت نگرانیم چرا که به هیچکدام از وعده هایش به ایل دشمن زیاری عمل نکرد و آنچه برای این ایل در حوزه توسعه رخ داده متعلق به زحماتی است که ” حاج آقا بزرگواری” برای ایل کشیده است.

وی گفت: ما دیگر به موحد رای نخواهیم داد و البته انتظار این بود در این دوره از انتخابات کاندیدا نشود و در این پیرسالی بفکر مسائل دیگری می بود.

این فعال سیاسی با تاکید براینکه ” موحد ” نه در ایل دشمن زیاری و نه در سایر ایلات دیگر کهگیلویه بزرگ دیگر جایگاهی ندارد، یادآورشد: ما در ایل دشمن زیاری تصمیم گرفته ایم که دیگر به موحد رای ندهیم اگرچه یقین داریم موحد دیگر رای نمی آورد و روی مجلس دوازدهم را نمی بیند.

ناصرزاده با تاکید براینکه حوزه ایل دشمن زیاری از قلعه گل تا سادات مشهدی ، از آبریز و زیرنا تا گردن گه و اندرون، از بیدانجیر تا نورالدین، از قلعه دختر تا گچی و پشت امارت و تمامی حوزه استحفاطی ایل، مردان و زنان غیور و شجاع دشمن زیاری در کنار ” حاج آقای بزرگواری” خواهند بود و برای پیروزی او ایستاده خواهند جنگید، اظهارداشت:  آقای بزرگواری در زمان نمایندگی شان برای حوزه ایل دشمن زیاری هم مدرسه ساخت هم راه آورد، هم آب رسانی کرد و هم حتی شبکه های برق رابه دور دست ترین روستاهای این ایل انتقال داد.

وی گفت: ما معتقدیم باید قدردان زحمات حاج آقای بزرگواری در این دوره از انتخابات باشیم و خدا را شاهد قیامت می گیرم که ایشان برای ایل دشمن زیاری بسیار زحمت کشیده اند و بی انصافی است که اکنون در این شرایط در کنار ایشان نباشیم.

این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که خاطره ای از شب حضور حاج آقا بزرگواری در منزل خودتان را می توانید نقل قول کنید؟ هم خاطرنشان کرد: آن شب، یکی از شب های خوبی بود که ما داشتیم، در آن شب کسانی در تصویر در کنار حاج آقا عکس یادگاری گرفتند که روزگاری، تقنگ بدست از منزل موحد حفاطت می کردند تا آسیبی به منزل موحد و برخی از بزرگان ایل دشمن زیاری در دهدشت نرسد.

ناصرزاده در پاسخ به این سوال که ارزیابی از سبد آرای موحد در ایل دشمن زیاری اکنون چگونه است؟ نیر تاکیدکرد: خراب ، خراب ، خراب.

او گفت: من به احترام همه آن سال هایی که برای آقای موحد تلاش کردیم اکنون از ایشان می خواهیم از انتخابات دوازدهم در کهگیلویه بزرگ انصراف بدهد چرا که شرایط در هیچکدام از ایلات این حوزه انتخابیه برای او خوب نیست و البته  کسانی که او را مجبور کردند این بار نیز ثبت نام کند، برای منافع خودشان اینگونه رفتار کردند وگرنه آنها هم می دانند که شرایط موحد برای پیروزی در انتخابات امسال اصلا شرایط خوبی نیست و همه در حال فرار از اردوگاه او هستند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا الان اغلب یاران سنتی موحد در کهگیلویه بزرگ در حال تخلیه اردوگاه ایشان هستند؟ هم تصریح کرد: واقعیت اینکه آقای موحد در حوزه عمرانی و زیرساختی سودی برای منطقه بویژه در مجلس یازدهم نداشت و حواشی های اطراف موحد بر متن در کهگیلویه بزرگ غلبه پیدا کرد و تقریبا تمام یاران قدیمی از او بشدت ناراضی اند.

ناصرزاده در پاسخ به این سوال که ارزیابی تان از ” رای آوری حاج آقا بزرگواری در ایل غیور دشمن زیاری” چیست؟ هم تاکیدکرد: تردید نکنید شرایط آرای حاج آقا بزرگواری در ایل دشمن زیاری چشمگیر و ایشان پیروز قطعی انتخابات دوازدهم است.

وی افزود: وضعیت آرای حاج آقا بزرگواری در کهگیلویه بزرگ بویژه ایل دشمن زیاری بسیار عالی و دشمن زیاری ها در انتخابات امسال پاسخگوی الطاف و زحمات فراوان ایشان خواهند بود.

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

7 پاسخ

  1. تحلیل های ابکی و بدون پشتوانه و بدون تحلیل اماری درست دادن فقط در حد هو گاله های انتخاباتیه

    سایت ها باید اخبار سنجیده تری نقل کنن

  2. ای ناصر زاده کی هست که برا ایل بزرگ تصمیم میگیره دقیقا مشخصه که اقای ناصر زاده داره از این سید قول و وعده میگیره

  3. تحلیل های تو خالی والا امروز دوتا برادر رایشون به یه سمت سوۀ نیست تا برسه به یه ایل بزرگ که اونم یه نفر به نمایندگی تصمیم میگیره

  4. کل متن اشتباه هستش
    به عنوان مثال جمعیت دشمن زیاری ۲ میلیون نیستش ۲۵۰ هزار نفره
    و ایل دشمن زیاری خودشون کاندید داره دکتر سعادتیان
    و کل ایل هم با ایشون بیعت کردند
    و این آقای ناصر زاده کی هستش که هنوز تو ایل دشمن زیاری همچین فامیلی نشنیدم

    1. ان شاالله سر لو نیزنه .ایشون دو دوره گو و میدون دستش بود ،هیچ رقیبی هم نبود ،مردم دیگه ناچارا رای دادن .مرد اونه که در این چند ضلعی سربلند بیرون بیاد . ایشون دیگه رو صندلی مجلس نمی شینه .تموم شد .متخصص میخاد که اون هم مشخص هست .

  5. شیرمادرت ای علی ناصر زاده کیه که این طور خودش را کفیل کل ایل دشمن زیاری معرفی کرده ؟من که یک دشمن زیاری هستم این شخص را نمی شناسم به په قیمتی این هما اغراق وغلو میکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط