امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۰۶:۵۴

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

پیروزی آرای طایفه‌ای بر آرای سیاسی در انتخابات دوازدهم کهگیلویه و بویراحمد

صدای زنگ انتخابات مجلس دوازدهم در روز یازدهم اسفندماه 1402 از هم اکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد بصدا درآمده و بنظر می رسد این انتخابات یکی از سخت ترین انتخابات چهل سال گذشته در این استان باشد.

به گزارش راه سلام، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای سه حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ، گچساران و بویراحمد است که جمعیت واجدان شرایط اخذ رای آن اکنون به مرز ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

از ۲۹۰ کُرسی سبز بهارستان در خانه ملت قرار است سه کُرسی آن متعلق به مُنتخبین استان کهگیلویه و بویراحمد در روز یازدهم اسفندماه جاری باشد که البته بنا بدلایل خاص جغرافیایی و منطقه ای بنظر می رسد کسب هر کُرسی از این کُرسی ها در انتخابات پیش رو معادل کسب چندین کُرسی در کلان شهرها باشد چرا که مُنتخبین استان کهگیلویه و بویراحمد باید چندین سال فعالیت اجتماعی و سیاسی بکنند تا یکی از این کُرسی ها را بدست بگیرند در حالی که در کلان شهرها، مُنتخبین با فعالیت های اجتماعی بسیار کمتر و براساس لیست های احزاب سیاسی به خانه ملت راه می یابند.

شگردهای متفاوتی از سوی کاندیداهای انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره قابل رویت بوده و مردم این استان بخوبی از این شگردها آگاهی دارند.

شرکت در آئین های عروسی و عزا، حضور در محافل اجتماعی نظیر آتشی کنان ها و پایان دادن به پرونده چندین ساله یک قتل، سرکشی از بیماران، حضور در مراسمات مذهبی نظیر هیات های حسینیه ای و یا امامزادگان، مشارکت در برخی برنامه های خیرخواهانه نظیر ازدواج های آسان و امثالهم از مهمترین این شگردها بشمار می رود.

دو سه دوره انتخاباتی است که کاندیداها بر آرای طایفه ای و عشیره ای خود تکیه می کنند و اولین نشست های سیاسی خود را با خانواده های هم طایفه ای و هم قبیله ای خود برگزار و سپس بهمراه اقوام، عزم کاندیداتوری در انتخابات می کنند.

جمعیت های ایلات و طوایف در استان کهگیلویه و بویراحمد برای همگان مشخص و بنظر می رسد در انتخابات دوازدهم خانه ملت هم آرای طایفه ای بر آرای سیاسی بچربد و کسانی کُرسی های مجلس را از آنِ خود کنند که در طایفه و ایل خود از محبوبیت دوچندانی برخوردار باشند.

درحالیکه تا برگزاری انتخابات دوازدهم مجلس حدود چهارماه دیگر وقت باقیست اما اکنون دسته جات و حامیان کاندیداها بطور گسترده در آئین های مختلف شرکت و گاها صدها نفر پُشت سر یک کاندیدا در این آئین ها حضور یافته تا به نوعی هم تبلیغات زودهنگام انتخاباتی را رقم زده و هم از سویی به دیگران بگویند که کاندیدای آنها هواداران فراوانی دارد.

بازار وعده و وعیده های انتخاباتی این روزها در جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد بخوبی قابل مشاهده است و امکان ندارد در کوی و برزنی از انتخابات و یا کاندیداهای انتخاباتی صحبتی شنیده نشود.

مراسمات عزدارای در این استان رنگ و بوی سیاسی بخود گرفته و سخنرانان این مراسمات براساس نگرش های سیاسی شان انتخاب می شوند و از افراد و یا کاندیداهایی که قرابت سیاسی با فرد و خانواده متوفی ندارند بهره ای بُرده نمی شود.

کُری های خوانی های سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده و گاها در این کُری خوانی ها، اتفاقات ناخوشایندی نظیر دعواهای بچگانه هم را می توان دید.

در این کُری خوانی ها که اکنون در فضای مجازی این استان شدت گرفته و متاسفانه برخی وبلاگرها به تنش های آن نیز دامن می زنند شاهد شیوع انواع و اقسام اهانت ها به کاندیداها و یا حامیان آنها هستیم و در این بین، هیچ کاندیدایی از این اهانت ها و توهین ها در مصون نیست.

بانگاهی اجمالی به اسامی کاندیداهای انتخاباتی در هر سه حوزه انتخابیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بخوبی می توان به این نکته پی بُرد که هر طایفه برای خود یک تا چند کاندیدا به عرصه انتخابات آورده است بطوری که مثلا از یک طایفه پنج نفر در یک حوزه انتخابیه کاندیدا شده اند و البته این موضوع در گذشته هیچوقت وجود نداشته است.

رنگ و بوی طایفه ای در انتخابات دوازدهم مجلس در این استان به مراتب شدیدتر از رنگ و بوی طایفه ای در انتخابات های گذشته بوده و این پارآمتر اگرچه می تواند سرمنشآ برخی نکات مثبت باشد اما در یک زندگی عشیره ای تهدیدات فراوانی بدنبال دارد.

یک کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به برخی آمارهای مشارکتی در انتخابات های ادوار مختلف مجلس در استان کهگیلویه و بویراحمد، می گوید: بنظر می رسد انتخابات امسال در این استان باتوجه به ثبت نام قطعی کاندیداها از طوایق و قبائل مختلف، شرایط خاص و پیچیده ای باشد.

“سیدحسین رازیان” در گفت و گو با راه سلام گفت: براساس آمار منتشره از سوی وزارت کشور، ۱۷۴ نفر فعلا کاندیدای انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد شده اند که اگر این عدد را بر عدد سه کُرسی استان در مجلس تقسیم کنیم، می توان گفت برای هر کُرسی، ۵۸ نفر کاندیدا در این استان اعلان آمادگی کرده اند.

وی با تاکید براینکه شرایط بسیار پیچیده ای در انتخابات امسال در این استان خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در برخی از ایلات و طوایف شاهد حضور چندین کاندیدا هستیم که وجود همه این کاندیداها امکان بالارفتن اختلاف قومی – قبیله ای را فراهم می کند.

این اُستاد دانشگاه می گوید: کُری خوانی های انتخابات در تمامی شبکه های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد قابل مشاهده است و متاسفانه بی حُرمتی های فراوانی هم در این شبکه ها به کاندیداها و هواداران آنها صورت می گیرد که همین اهانت ها می تواند در زمان شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی، بحران ساز باشد.

رازیان با اشاره به تنش های اجتماعی در سالهای نه چندان دور انتخابات در حوزه های انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد، یادآورشد: هر سه حوزه انتخابیه در این استان در ادوار مختلف انتخابات، متاسفانه شاهد بحران های اجتماعی و وقوع خاطرات تلخی بوده که از ذهن مردم این دیار هیچگاه این خاطرات تلخ محو نمی شود.

یک کارشناس مسائل روانشناسی هم با برشمردن برخی از ویژگی های مثبت تعدد کاندیداهای طایفه ای در انتخابات دوازدهم استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت:حضور هرکاندیدایی باعث بالا رفتن آمار مشارکتی در انتخابات می شود اما یادمان باید باشد که تکثر کاندیدای طایفه ای و کُری خوانی های هواداران و یا خود کاندیداها می تواند بر احساسات جوانان غلبه پیدا کرده و ناامنی اجتماعی بدنبال داشته باشد.

“سلیمان علیدادی” در گفت و گو با راه سلام گفت: همه می دانند که شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد یک شرایط سخت و شکننده در زمان انتخابات ها است و همین شکنندگی و سختی می تواند خطرات و تنش‌های فراوانی را بدنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه کاندیداهای انتخاباتی در این استان برای کسب آرای مردمی نباید به هر شگرد و شیوه ای متوسل شوند، خاطرنشان کرد: بنظرم هرکدام از کاندیداها در این نظام قومیتی، فقط باید از وعده های محقق شدنی سخن بگوید و شرایط را بسمت شور احساسی هواداران خود سوق ندهد.

این روانشناس گفت: واقعیت اینکه از هم اکنون کُری خوانی های انتخاباتی در این استان شروع شده و هرچه به جلوتر گام برمی داریم براین کُری خوانی های نادرست افزوده می شود و متاسفانه برخی بلاگرها و دست اندرکاران فضای مجازی هم در این کُری خوانی ها ناشایست نقش اساسی دارند.

علیدادی معتقدست مسوولان امنیتی و سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد از هم اکنون باید بفکر ارائه برنامه های پیشگیرانه برای جلوگیری از هرگونه کُری خوانی تنش زای احتمالی باشند و دوره های حقوقی ویژه ای را از طریق رسانه ها به مردم آموزش داده و یا تذکرات لازم را برای آرامش این استان به بلاگرهای مجازی بدهند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با تائید اینکه متاسفانه فعالیت های غیررسمی انتخاباتی از هم اکنون در این استان شروع شده و البته تخلف انتخاباتی محسوب می شود، اظهارداشت: ما همواره به کاندیداهای انتخاباتی توصیه کرده ایم از طرح مطالبی که باعث بروز اختلاف و یا تنش اجتماعی طایفه ای و غیر طایفه ای می شود جدا خودداری کنند.

“سیدجواد هاشمی مهر” در گفت و گو با راه سلام گفت: ۴۰۱ نفر در مرحله پیش ثبت نام اقدام به ثبت نام جهت کاندیداتوری مجلس دوازدهم در این استان کردند که از این تعداد، ۱۷۴ نفر ثبت نام خود را نهایی نمودند.

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه سه گانه سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد، ۶۵ نفر ثبت نام خود را  برای انتخابات امسال مجلس قطعی کرده اند، یادآورشد: ۶۳ نفر از حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ و ۴۶ نفر هم در حوزه انتخابیه گچساران، ثبت نام خود در انتخابات نهایی کردند.

رئیس ستاد انتخابات دوازدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاندیداهای انتخاباتی نباید وعده هایی که امکان عملی شدن آنها وجود ندارد به مردم بدهند و از سویی با طرح موضوعات قومیتی باعث تشدید و اختلافات احتمالی در بین طوایف و قبایل در استان شوند.

هاشمی مهر با تاکید براینکه رفتار و گفتار کاندیداهای انتخاباتی از هم اکنون در رصد نهادهای نظارتی است، خاطرنشان کرد: ما همواره بر برگزاری انتخاباتی پرشور و مشارکتی تاکید کرده و اکنون نیز معتقدیم خود کاندیداها می توانند در این ارتباط با مجریان و ناظران انتخاباتی نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند.

وی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط خاص عشیره ای را دارد و در انتخابات اسفندماه امسال تقریبا از همه طوایف و قبایل، کاندیدای انتخاباتی وجود دارد که می بایست این کاندیداها بدون در نظرگرفتن نگاه صرف قومیتی، بفکر ارائه برنامه های توسعه ای خود باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که کُری خوانی های انتخاباتی شاید از یک نگاه، یک رفتار هیجان برانگیز و باعث مشارکت انتخابات شود اما از سویی دیگر، اگر این کُری خوانی ها در مناطق قومیتی رنگ و لعاب تعصب غلط بخود بگیرد بدون تردید بسترساز مشکلات و تنش های اجتماعی خواهد شد.

هاشمی مهر با اشاره به فعالیت های زودهنگام انتخاباتی در تمامی کانال های مجازی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: متاسفانه برخی از هواداران در این کانال ها توجهی به برخی مسائل خاص قومی – قبیله ای نکرده که امیدواریم در آستانه برگزاری انتخابات شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.

وی از کاندیداهای انتخابات دوازدهم در استان خواست که از هواداران بخواهند با رعایت اصول اخلاق و انصاف نسبت به تبلیغات برنامه های کاندیداهای خود در زمان قانونی تبلیغات اقدام کنند.

دبیر ستاد انتخابات دوازدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که فعالیت های مجازی بلاگرها و یا لیدرهای انتخاباتی نیز مورد رصد نهادهای نظارتی خواهد بود و با هر فردی و در هرجایگاهی که بخواهد نظم عمومی جامعه را برهم بزند برخورد قاطع قانونی صورت می گیرد./ ایلنا

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط