امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۰۳:۰۱

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

بخش لوداب بویراحمد از داشتن امکانات اولیه محروم است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تاسف از شرایط سکونت و زندگی در برخی از روستاهای بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد، تاکید کرد که این بخش از داشتن امکانات اولیه هم محروم است.

“علی محمد روستا ” در حاشیه بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی در  بخش لوداب بویراحمد به راه سلام گفت: بخش  لوداب یکی از بخش‌های محروم و مغفول در شهرستان بویراحمد و استان کهگیلویه و بویراحمد است که پراکندگی جغرافیایی، سخت گذر بودن و شرایط اقلیمی دست به دست هم داده که مردم این بخش از امکانات اولیه محروم شوند.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی طی سال‌های اخیر انجام گرفته ولی جای کار به خصوص در حوزه آب آشامیدنی و جاده وجود دارد، اظهار داشت: متأسفانه معیشت، کشاورزی و دامداری مردم تحت تاثیر مشکلات آبی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: از روستاهای چال شاهین و آبسردان لوداب بازدید کردیم، روستای چال شاهین را مورد بررسی قرار دادیم که امکانات اولیه این روستا در حد صفر است.

روستا با تاکید براینکه پیگیری می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن، امکانات اولیه به این روستا برسد، خاطرنشان کرد: میز خدمت معاونت عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد را به فراخور نیاز به روستاها می‌بریم تا نیازی به مراجعه مردم به یاسوج نباشد.

به گزارش راه سلام، اردشیرفرد” یکی از ساکنان روستای چال شاهین گفت: جاده هفت کیلومتری داریم که از سال ۱۳۶۵ تاکنون خاکی مانده و با اولین بارش باران جاده مسدود می شود و تا اردیبهشت ماه به مدت شش ماه راه ارتباطی ما قطع می شود، تا اینکه اداره راهداری لودر بیاورد و راه را باز کند.

وی در خصوص مشکل آب روستاها هم اظهار داشت: اداره آب و فاضلاب بویراحمد با تانکر آب می‌فرستند، ۴۵ خانوار هستیم و ۱۸۵ نفر جمعیت که این آبی که می‌فرستد به همه مردم نمی رسد.

اردشیرفر با اشاره به اینکه روستای چال شاهین لوداب دو شهید نیز تقدیم انقلاب کرده است، خاطرنشان کرد: گاز نداریم، آب نداریم و جاده هم در زمستان مسدود می شود،. اینترنت خیلی ضعیف است و قرار بود در اولین فرصت، روستا گازکشی شود ولی اینکار را نکردند.

به گزارش راه سلام، اهالی روستای “چال شاهین” بویراحمد با جمعیت بیش از ۴۵ خانوار انگار بطور کلی فراموش شده‌اند بگونه‌ای که از امکانات اولیه از جمله داشتن آب شرب سالم، حق تحصیل در مقطع راهنمایی و متوسطه و جاده ارتباطی محروم هستند.

در اصطلاح محلی به لانه پرندگان “چال” می‌گویند، شاهین‌ همان پرنده‌ای با چشمان کاملا سیاه، بدن لاغر، بال‌های نوک‌تیز که در شکار پرندگان در حال پرواز تخصص دارد و در محل‌های سخت و بلند همچون نوک کوه لانه خود را بنا می‌گذارند.

مردمان قدیم بدلیل سخت‌گذر بودن و ارتفاع بالای محل سکونت خود، این روستا را “چال شاهین” نامیده‌اند.

شاهین تیزپا در هر مکانی سکونت کند برای عبور و مرور هیچ مشکلی ندارد و آنگونه که می‌گویند این پرنده رکورد سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را ثبت نموده است.

اما اهالی روستای “چال شاهین” دیگر نای راه رفتن در جاده‌های خاکی و سنگی را ندارند و از تحصیل در مقطع راهنمایی و متوسطه محروم و برای تامین آب شرب سالم نیز با بحران روبه‌رو هستند.

پسران و دختران “چال شاهین” فقط می‌توانند تا مقطع ابتدایی تحصیل کنند و بعد از آن یا باید ترک تحصیل کرده و یا به روستاهای همجوار برای ادامه تحصیل عزم سفر کنند و البته می‌توانند مسیر ۱۰ کیلومتری و سخت گذر روستا تا دهستان چین را برای تحصیل در مقطع راهنمایی و متوسطه طی کنند ولی باید خطرات احتمالی از جمله سیل، ریزش و یا حمله جانوران وحشی را به جان بخرند.

جاده ارتباطی روستای چال شاهین شباهتی به جاده خاکی هم ندارد بگونه‌ای که مسیر هفت کیلومتر از دهستان چین لوداب تا به روستا را باید حدود یک ساعت آن هم با خودروی کمک‌دار طی کنند.

تلخ‌ترین سکانس روستای ” چال شاهین” ، بحران تامین آب شرب سالم بوده بگونه‌ای که باید از منبع کم آب واقع شده در زیر روستا ساعت‌ها در صف طولانی، وقت تلف کنند تا دو بشکه ۴۰ لیتری آب به منزل ببرند.

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط