امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۰۷:۵۹

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

تاکنون تب مالت انسانی در کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مشاهده تب مالت انسانی در این استان گزارش نشده است.

“سیدمختار رجائی فر” در گفت و گو با راه سلام گفت: تب مالت انسانی و حیوانی بعنوان یک بیماری مشترک، طبیعی اما تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده تب مالت انسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلان نشده اگرچه مسوولیت آمارها و رسیدگی به بیماری تب مالت انسانی برعهده دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه تب مالت دامی در بین دام ها طبیعی و بصورت عادی در بین تمام دام های سبک و سنگین در سراسر دنیا وجود دارد، اظهار داشت: دام هایی که دارای بیماری تب مالت هستند و شناسایی می شوند در همان ساعات اولیه تحویل کشتارگاه شده و اعضای درونی آن حذف و بانظارت کامل ناظران دامپزشکی، از چرخه مصرف خارج می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از سالم سازی حرارتی لاشه و سایر اعضای دام های دارای تب مالت توسط این ناظران در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی استان خبرداد و یادآورشد: این لاشه ها بعد از مدت مُعینی در کارخانجات سوسیس و کالباس، وارد چرخه مصرف می شود.

رجائی فر گفت: وارد شدن این لاشه‌ها در چرخه مصرف در تمام دنیا یک امر متداول بوده و براساس دستورالعمل های بین المللی و کاملا استاندارد انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در یک ماهه اخیر گزارشی از دام‌های دارای بیماری تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد دریافت کرده‌اید یا خیر؟ هم اظهار داشت: بله، گزارش بیماری تب مالت سه راس گاو در یک گاوداری اعلان که در کمترین زمان ممکن به کشتارگاه انتقال داده شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تب مالت گاو برای انسان مشکل و چالشی بهمراه ندارد اما تب مالت دامهای سبکی چون گوسفند و بُز برای بهداشت عمومی جامعه چالش برانگیز و مشکل ساز است.

رجائی فر با تاکید براینکه لاشه هایی بز و گوسفند گرفتار تب مالت هم به کشتارگاه می رود و بصورت جداگانه در سردخانه و دمای مناسب جاسازی می شود، ادامه داد: تمامی اقدامات بهداشتی لازم برای معدوم سازی و یا انتقال لاشه ها به چرخه مصرف با نظارت کامل ناظران اداره کل دامپزشکی صورت می گیرد.

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط