امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۰۶:۵۸

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

با پیگیری های روشنفکر، جلسه کمیته ارزیابی سد خرسان سه لغو شد

۶۱۶ امین نشست کمیته ارزیابی زیست محیطی کشور با دستور کار خط انتقال آب دو پروژه سد خرسان و سد تنگ سرخ بویراحمد به برخی از استان‌های کشور لغو شد.

به گزارش راه سلام، بدلیل اعتراضات گسترده و مستمر “مهدی روشنفکر” نماینده شهرستان های سه گانه سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد، ۶۱۶ امین نشست کمیته ارزیابی زیست محیطی کشور بمنظور تصمیم گیری در خصوص گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه خط انتقال آب از سد خرسان سه به استان‌های یزد، اصفهان، خوزستان، فارس، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین خط انتقال آب بشار شش پیر به استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد لغو شد.

اسلام جاودان خرد مدیرکل محیطزیست کهگیلویه و بویراحمد با تایید این خبر به راه سلام گفت: در جریان اینکه در جلسات بعدی کمیته ارزیابی زیست محیطی چه انفاقی خواهد افتاد، اطلاعی ندارم.

نشست ارزیابی زیست محیطی انتقال آب سد خرسان به برخی استان‌های کشور قرار بود در روز سه شنبه هفتم شهریورماه برگزار شود.

رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در آن روز در توئیتی نوشته بود که  مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با هرگونه خروجی مثبت از جلسه سه شنبه هفتم شهریورماه با دستور کار دریافت مجوز ارزیابی زیست محیطی انتقال آب سد خرسان به استان‌های یزد کرمان مخالف هستند، و باید این جلسه متوقف شود.

رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که هویت و اصالت مردم دیار دنا با بلوط گره خورده است ولی می‌خواهند برای تامین آب برخی استان‌ها بخشی از مردم ما را زنده زنده خاک کنند، ۱۲ هزار جنگل با احداث این سد زیر آب می‌رود که با احتساب وجود ۵۰۰ درخت در هر هکتار در مجموع شش میلیون درخت از ۱۰۰ تا دو هزار سال عمر نابود می‌شود.

مهدی روشنفکر ابراز کرد: دریاچه پشت سد خرسان ۳ باعث شرجی و گرم شدن فضا شده و چون دریاچه در قلب منطقه حفاظت شده دنا واقع می‌شود، با افزایش دما اقلیم و هوای رشته کوه دنا را تحت تاثیر خود قرار داده و برای همیشه مانع ریزش برف در این منطقه می‌شود و از طرفی با گرم کردن هوا آفت‌های مختلف وارد جنگل‌های زاگرس جنوبی می‌شود و اتفاقی که با کرم بلوط خوار در مناطق گرمسیری رخ داد تمام جنگل‌های مناطق سردسیری را می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷ روستا با جمعیتی افزون‌بر ۱۰ هزار نفر زیر آب می‌رود که این جمعیت سرریز شهر یاسوج می‌شود و حاشیه نشینی در این شهر را به شدت افزایش می‌دهد و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

به گفته نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی هشت حلقه چاه نفت بطور کامل زیر دریاچه پشت سد خرسان مدفون می‌شود، بشار و خرسان مهم‌ترین و اصلی ترین سرچشمه رود کارون بوده و با انتقال آب سرچشمه این رود، کل کارون برای همیشه خشک می شود، و این مغایر با دستور صریح مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از منابع آبی خوزستان است.

وی بیان کرد: در چهلمین جلسه شورای عالی آب در تاریخ ۱۳ ابان ماه ۹۸ به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دولت قبل مصوب شد تامین آب شرب استان‌های یزد، کرمان، جنوب اصفهان، و شمال فارس از رودخانه خرسان تامین شود.

رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد خطاب به وزیر نیرو گفت: استان ما با داشتن ۱۰ درصد آب های سطحی تشنه مانده، مردم سادات محمودی آب خوردن ندارند، باغاتشان خشک شده و بی‌توجهی می‌کنید و برای‌تان مهم نیست ولی کنار مردمان دیار من که لب تشنه مانده‌اند می‌خواهید آب را به دیگر مناطق انتقال دهید.

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط