امروز : ۶/ مرداد /۱۴۰۳ - ساعت ۰۹:۵۹

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

چرایی بانک محور شدن معیشت مردم کهگیلویه و بویراحمد ؟

به گفته کارشناسان و متولیان امر در کهگیلویه و بویراحمد معیشت مردم نیز بانک محور شده به گونه ای که این استان جزو پنج استانی است که بیشترین نسبت تسهیلات تکلیفی را به کل تسهیلات داراست.

طبق نظر کارشناسان اقتصاد؛ در کشور ایران که اقتصاد آن در برخی سالها با پدیده «رکودتورمی» مواجه بوده است، دارای نظام مالی «بانک محور»است؛ بدین معنی که عمده تجهیز و تخصیص منابع در این اقتصاد،توسط نظام بانکی صورت می گیرد.

معیشت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با سیستم بانکی گره خورده است به گونه ای که طبق اظهارات دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد، تسهیلات تکلیفی یکی از شاخص‌های نشان دهنده محرومیت است و قریب به ۴۰ درصد تسهیلات استان کهگیلویه و بویراحمد تکلیفی است.

منصور دانش آموز افزود: در اسفندماه ۱۴۰۰ منابع قابل تخصیص شبکه بانکی استان ۱۳۷ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال بوده و این در حالی می باشد که میزان تسهیلات پرداختی ۱۴۸ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال بوده است.

وی تاکید کرد: نسبت پرداخت تسهیلات به منابع ۱۰۸ درصد بوده یعنی اینکه بیش از منابع استان به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در اسفند ماه ۱۴۰۱حدود ۱۹۵ هزار و ۵۰۲ میلیارد ریال مانده منابعی بوده که در همان مقطع ۲۱۸ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بانک ها بوجود داشته و ۱۱۲ درصد نسبت تسهیلات به منابع استان بوده است.

دانش آموز ابراز کرد: تنها در پنج استان کشور پرداخت تسهیلات نسبت به منابع قابل تخصیص بیشتر بوده که کهگیلویه و بویراحمد نیز جزو این استان‌ها بود.

وی تاکید کرد: در تیرماه ۱۴۰۲ میزان منابع قابل تخصیص استان ۲۰۰ هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال بوده و در در همان مقطع ۲۳۶ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال مانده تسهیلات شبکه بانکی بوده که نسبت مصارف به منابع ما ۱۱۸درصد را نشان می دهد.

دانش آموز با اشاره به عملکرد بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در سال ۱۴۰۰، حدود هفت هزار میلیارد ریال تعهد بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت وام ازدواج بود، با این حال رقم ۱۷ هزار میلیارد ریال پرداخت داشتند که از تعهداشان خیلی بالاتر بود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد افزود: به دلیل محرومیتی که استان دارد، استاندار و معاون‌ایشان به شدت پیگیر هستند که منابع در استان بماند و در استان مصرف شود، از طرفی منابع شرکت‌های زنجیره‌ای باید در استان بماند.

وی اضافه کرد: تسهیلات پرداختی وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال و میزان تسهیلات پرداختی وام فرزندآوری پنج هزار و ۷۰ میلیارد ریال است.

دانش‌آموز بیان کرد: میزان پرداختی وام‌های تکلیفی ۲۶ هزار میلیارد ریال و میزان پرداختی وام غیرتکلیفی ۸۴ هزار میلیارد ریال است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ های کهگیلویه و بویراحمد گفت: جمعاً ۴۴ هزار میلیارد ریال وام تکلیفی و ۸۴ هزار میلیارد ریال وام غیرتکلیفی در سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

دانش‌آموز با اشاره به میزان تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲، گفت: ۶۸۸ میلیارد تومان وام ازدواج، ۲۹۲ میلیارد تومان وام فرزندآوری، ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان وام‌های تکلیفی نهادهای حمایتی، ۳۳ هزار میلیارد ریال وام‌های غیرتکلیفی پرداخت شده است.

وی عنوان کرد: جمعاً تعهد بانک‌های استان برای وام‌های تکلیفی و غیرتکلیفی چهار هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال بوده است که تاکنون بیش از ۵۹ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

 

دستاورد سفر پر خیر و برکت دور دوم رئیس جمهور به استان

این استان یکی از استان هایی است که کمترین منابع را در اختیار دارد و استانی محروم که قرار است از محرومیت خارج شود می طلبید در سفر ویژه دیده شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید که عمده مشکل استان بحث منابع و مصارف است و با موکول کردن اشتغال، اعتبارات سرمایه گذاری و تسهیلات مسکن به بانک‌ها چون توان مالی بالایی از نظر منابع ندارند با مشکل مواجه‌ایم.

سید علی احمدزاده افزود: برخی بانک ها حتی تا ۱۲۰ درصد منابع در استان گذاشتند، با وجود اینکه نباید این کار را می کردند، اما برخی بانک ها بسیار محتاطانه و دست به عصا عمل کردند.

وی تصریح کرد: یکصد هزار میلیارد ریال برای حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اختصاص یافته است و همه این موارد را بانک‌های استان پذیرفته اند.

سفرهای استانی و پی در پی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد طی دوسال اخیر که حجم بالای تزریق اعتبارات زیرساختی را بدنبال داشته، نوید بخش خروج این استان از محرومیت تاریخی است.

در سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، افزون بر۱۹۰۰ هزار میلیارد ریال (تسهیلات و ارزی) برای تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی و ۱۳۰ هزار میلیارد ریال دیگر به استان در حوزه راه روستایی، آب شرب و بخش کشاورزی، حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده شده که با اختصاص این اعتبارات تا حد زیادی استان از محرومیت خارج می‌شود .

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط