امروز : ۷/ اسفند /۱۴۰۲ - ساعت ۰۱:۰۶

  • صفحه نخست
  • Uncategorized
  • اجرای ۲۳ کیلومتر دیوار بتنی در جاده پاتاوه – دهدشت برای جلوگیری از ریزش کوه

جدیدترین خبر ها

تبلیغات

پر بازدیدها

اجرای ۲۳ کیلومتر دیوار بتنی در جاده پاتاوه – دهدشت برای جلوگیری از ریزش کوه

راه سلام/کهگیلویه و بویراحمد خروج شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه از بن‌بست، کوتاه شدن مسیر یاسوج به شهرستان کهگیلویه و بویر احمد، اشتغالزایی و اثرات اقتصادی و رونق روستاهای حاشیه ای این مسیر،از جمله دستاوردهای بهره برداری از جاده پاتاوه -دهدشت است که امروز با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بهره برداری از جاده پاتاوه – دهدشت که با حضور رییس جمهور برگزار شد، گفت: جاده پاتاوه – دهدشت مسیری بسیار راهبردی است چرا که شهرهای شهرضا-سمیرم-یاسوج-دهدشت و بهبهان را متصل می‌کند.

بذرپاش تصریح کرد: با توجه به ظرفیت موجود نیروی کار و مهندسی و جلوگیری از بیکاری کارگران شاغل در پروژه های بهره‌برداری شده، علاوه بر باند اول جاده دهدشت – بهبهان، احداث باند دوم این مسیر در اولویت برنامه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت جاده پاتاوه- دهدشت افزود: اهمیت ملی این جاده برقرار کردن ارتباط دریا با مرکز کشور است و نقش استانی آن خارج کردن شهر دهدشت از بن بست است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر کوتاه شدن مسیر مرکز استان به شهرستان کهگیلویه و بویر احمد و خارج کردن دهدشت از بن بست، اثر اقتصادی قابل توجهی نیز برای روستاهای واقع در حاشیه مسیر دارد.

بذرپاش ادامه داد: احداث این جاده به لیل صعب العبور بودن و واقع شدن در دل زاگرس مرکزی یکی از سخت ترین عملیات های راهسازی است به نحوی که ۸۳ درصد این مسیر کوهستانی، ۱۵ درصد تپه ماهور و ۲ درصد نیز دشت است.

وی تصریح کرد: ۲۳ کیلومتر دیوار بتنی برای جلوگیری از ریزش کوه و سنگ در حاشیه جاده احداث شده و جزء معدود مسیرهای مواصلاتی است که این مقدار دیوار بتنی احداث شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: در راستای اجرای این پروژه ۲۷ میلیون تن عملیات خاکبرداری انجام شد که ۸۰ درصد کل این پروژه را قرارگاه خاتم الانبیاء انجام داده است.

وی افزود: ۱۳ تونل به طول ۸ هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزء یکی از ۱۲ پروژه های اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده ای بین استان‌های مرکزی کشور دارد.

گفتنی‌است عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز شد و برای سهولت کار به ۴ قطعه تقسیم شد که طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.

به گزارش راه سلام به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جاده مهم پاتاوه- دهدشت که بخش مهمی از کریدور بزرگراهی شمال-جنوب به ارزش ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که امروز سه شنبه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار مرتبط